Achter gebouwen voor de zorgsector zitten vaak veel meer designkeuzes verscholen dan je zou vermoeden. Ze moeten niet alleen functioneel zijn voor de zorgaanbieder of behandelaar, en het zorgproces ondersteunen. Engelman Architecten vindt het belangrijk dat ze ook het welzijn en/of de zelfstandigheid van patiënt of bewoner stimuleren. Daarom richten wij ons op dit totaalplaatje, en zetten we álle gebruikers centraal. Want alleen dan kun je goede zorgarchitectuur maken.
De kracht van een generalist
Engelman Architecten is bij uitstek een generalistisch architectenbureau. Heel bewust ook. Want in die brede blik en ervaring zit onze kracht. Onze kennis over het ene werkveld passen we weer toe in het andere. Zo gebruiken we de kennis die we in onze horeca- en hotelprojecten opdoen over hospitality om processen in de zorg handen en voeten te geven. En maakt domotica uit de zorg onze villa’s extra toekomstbestendig. Met slimme cross-overs als deze voegen we aan elk project extra waarde toe. Elke keer opnieuw.
Zorgvisie tot leven brengen
We kijken verder dan het programma van eisen alleen. Voor ons staat het buiten kijf dat we de zorgvisie én de doelgroep goed moeten kennen en snappen. Want alleen zo kun je een gebouw ontwikkelen dat werkt voor de zorgverlener én de patiënt of bewoner. Die verdiepingsslag kent verschillende aspecten. Van deskresearch tot heel veel gesprekken voeren met groepsleiding, toekomstige bewoners en hun familieleden. En uit feedback, want we bezoeken ‘onze’ gebouwen ook graag als ze volop in gebruikt zijn. Om te bespreken wat misschien nóg beter had gekund. Waardevolle learnings voor de toekomst, recht uit de praktijk!
Alledaagse rituelen
Elke doelgroep kent weer eigen kansen en beperkingen om rekening mee te houden. Maar één ding hebben ze gemeen: het leven uit een aaneenschakeling van rituelen. De mate waarin je als mens kunt deelnemen aan deze rituelen, is bepalend voor de kwaliteit van leven. Het ontwerp moet dit ondersteunen. Daarom kiezen wij ervoor om vooral te kijken naar wat er nog wél kan, en hoe we participatie stimuleren.
Schatkist aan ervaring
Zo weten we bijvoorbeeld uit ervaring dat het voor dementerenden belangrijk is om helderheid te scheppen in hun omgeving, zodat ze die blijven snappen. Denk aan het herkenbaar vormgeven van ramen, deuren en de overgang tussen vloer en wand. Daarnaast moet de routing tussen wonen en slapen duidelijk en compact zijn, zodat het te onthouden is. En waar kookeilanden geroemd worden vanwege de interactie met gasten, is dit directe contact bij sommige doelgroepen in woonvoorzieningen juist intimiderend. Die zullen sneller hun verhaal delen als de leiding met de rug naar hen toe staat te koken. Zo hebben we door de jaren heen een flinke schatkist aan ervaring met diverse doelgroepen opgebouwd. Die zetten we graag in voor u.